SAHİH
ŞAHİH
(Ottoman - Turkish Dictionary) :
(C.: Şihah) Bahil kişi.
Bey'-i Sahîh
(Islamic Glossary) :
Aslı ve sıfatı İslâmiyet'e uygun olan satış; doğru ve sıhhatli alış-veriş.Bey'i sahîhin geçerli olması için, alıcı ve satıcının aynı kimse olmaması, yâni bir kimseninhem satıcıya, hem alıcıya vekil olarak kendi kendine satış yapmaması, satanın ve alanın akıllıolmaları, akd yapılması yâni birinin îcâb (teklif) edip karşıs ındakinin, onu; ayrılmadan öncekabûl etmesi yâni söz kesilmesi, mebî'in (satılan malın) ve semenin (bedelin) mütekavvim(kıymetli, kullanılması mübâh ve mümkün olan) mal olmaları lâzımdır. Satılan malın felsinîtibârî kıymetinin yâni (piyasadaki yarım gram altının kuruş cinsinden değerinin on beştebirinden aşağı olmaması lâzımdır. (Bkz. Fels) (İbn-i Nüceym)
Hadîs-i Sahîh
(Islamic Glossary) :
Âdil ve hadîs ilmini bilen kimselerden işitilen, müsned-i muttasıl (Resûl-i ekreme kadar,rivâyet edenlerin hepsi tam olup noksan bulunmayan), mütevâtir (bir çok sahâbînin rivâyetettiği) ve meşhûr (önceleri bir kişi bildirmişken, sonraları şöhret bu lan) hadîsler.
SAHÎH
(Islamic Glossary) :
Şartlarına uygun olan iş veya ibâdet.Bir amelin, ibâdetin sahîh olması başkadır, kabûl olması başkadır. İbâdetlerin sahîh olmalarıiçin, kendilerine mahsûs şartları, farzları vardır. Bunlardan biri noksan olursa, o ibâdet sahîhyapılmış, yerine getirilmiş olmaz. Cezâsından, azâbından ku rtulunamaz. Sahîh olup da kabûlolmayan ibâdet için, azâb yapılmaz ise de, o ibâdetin sevâbına kavuşulamaz. İbâdetin kabûlolması için önce sahîh olması, sonra şu dört şartın bulunması da lâzımdır: İlim, niyet, hulûs yâniihlâs ve kul hakkına riâyet. İmâm-ı Rabbânî rahmetullahi aleyh şöyle buyurmaktadır: "Birkimse, peygamberin ameli gibi amel yapsa fakat üzerinde yarım dank (yâni çok az) kul borcuolsa, bunu ödemedikçe, Cennet'e giremez." (Abdülhakîm Arvâsî)
Sahîh Bey'
(Islamic Glossary) :
Aslı ve sıfatı dîne uygun olan satış. Mûteber olması için bütün şartlarını taşıyan alış-veriş.(Bkz. Bey')Sahîh bey'in meydana gelmesi için alıcı ve satıcının aynı kimse olmaması yâni bir kimseninhem satıcıya, hem alıcıya vekîl olarak kendi kendisine satış yapmaması, akd yapılması yânibirinin îcâb yâni teklif edip, karşısındakinin onu ayrılmadan önce k abûl etmesi yâni sözkesilmesi, mebîin (malın) ve semenin (bedelin) mal olmaları, mütekavvim (kullanılmasına dînenizin verilen ve kullanılması mümkün) mal olmaları lâzımdır. (İbn-i Âbidîn)Mal, sözleşme sırasında satanın mülkünde değilse, sonra satarak teslim etse, bu sahîh beyolmaz. Mülkünde olmayıp da sonra teslim edeceği malı satmak için selem satışı yapmalı, yâhutsözleşme yapmayıp semeni (bedeli) emânet almalı, satacağı mal eline geçince, pazarlık vesözleşme yapmalıdır. (İbn-i Nüceym)